Recensie: Biggie: I Got a Story to Tell is voor fans een dikke aanrader

Van dealer naar rapkoning van de wereld

Sinds 1 maart staat de documentaire Biggie: I Got a Story to Tell op Netflix, waarin het verhaal van Christopher Wallace alias The Notorious B.I.G. wordt verteld. In de jaren negentig was de rapper uit Brooklyn, New York een van de grote namen in de hiphopwereld, totdat hij in 1997 (een jaar na de moord op rivaal Tupac Shakur) in Los Angeles werd doodgeschoten. Lees hier de filmrecensie van Biggie: I Got a Story to Tell.

Ready to Die
Deze film biedt een frisse kijk op een van de grootste, meest invloedrijke rappers aller tijden door degenen die hem het beste kenden. De docu is een intieme weergave van een man wiens snelle klim naar de top en tragische einde al meer dan twintig jaar centraal staan in de rapgeschiedenis. Naast vrienden en collega's vertelt ook zijn moeder, Voletta Wallace, over haar zoon. Over het begin, de tegenslagen en de grote roem.

Eind jaren tachtig en negentig draaide de rapmuziek (in de tijd van MTV) op volle toeren met onder anderen Jay-Z, de Wu-Tang Clan en Dr. Dre. Ook Sean John (beter bekend als Diddy, P. Diddy, Puff Daddy, Puffy, Puff en Brother Love) vertelt in deze docu over de samenwerking met Christopher Wallace. Biggie: I Got a Story to Tell richt zich voornamelijk op de periode voor zijn doorbraak. Hoe Christopher opgroeide met het harde leven op straat, waar het dealen van crack en cocaïne aan de orde van de dag was. De verhalen van zijn moeder Voletta over de man die uiteindelijk 30 miljoen albums wereldwijd verkocht maken het meeste indruk. De rapwereld trilde op zijn grondveste toen bekend werd dat de 24-jarige Wallace slachtoffer was van een moordaanslag. Helaas krijgen we ook nu weer weinig antwoorden over zijn plotselinge dood, wat jammer is. Drie sterren.

Naast Voletta Wallace, Sean 'Diddy' Combs en Faith Evans is ook Tyanna Wallace in deze documentaire te zien. Deze productie is geregisseerd door Emmett Malloy (Dream Team: Birth of the Modern Athlete).

Vanaf 1 maart 2021 is de documentaire Biggie: I Got a Story to Tell te streamen op Netflix. Genre: Muziek, Documentaire. Tijdsduur: 97 minuten. IMDb-score: 7,2.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Biggie: I Got a Story to Tell is voor fans een dikke aanrader of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: