Filmrecensie: Early Man

Filmrecensie: Early Man
Een nieuw prehistorisch avontuur van de makers van Chicken Run

Wie een klein beetje tijdens geschiedenisles opgelet heeft, weet dat de mens niet samen leefde met de dino's in de Prehistorische tijd. In de stop-motion animatiefilm Early man van het Britse bedrijf Aardman gaat dit wel hand in hand samen. Deze poppetjes van gekleurde klei geven een nostalische uitstraling in het jaar 'kruik' waar deze film begint. Gids.tv heeft deze film gezien, en je leest hier de recensie van Early Man.

Waar eerst alles vredig was in het Stenen Tijdperk bij de holbewoners, lijkt er nu een grote ramp te voltrekken. Een enorme meteoriet koerst richting planeet aarde, waardoor al het leven op aarde bedreigt wordt met een enorme explosie tot gevolg. Als de de rookwolk optrekt, ligt daar in de krater een brandende bal. Als de holbewoners deze bal aanraken is hij eerst nog enorm heet, maar toch ontstaat zo het eerste potje voetbal.

De film start vele generaties later, in Manchester rond lunchtijd, waar een jong oermens Dug (ingesproken door Eddie Redmayne) leeft met zijn vrienden in een oermensenstam. In diezelfde krater staan nu allemaal bomen en planten, waar ze de grootste moeite hebben om op konijnen te jagen. Dug vraagt zich af waarom ze niet op mammoeten jagen, maar voordat hij die vraag hardop stelt staat hij oog in oog met de pompeuze Lord Nooth (Tom Hiddleston) die hun weelderige vallei wil veroveren. Deze kwaadaardige Nooth is van het moderne Bronzen Tijdperk. Als Dug erachter komt dat de mensen uit de Bronstijd een grote voorliefde voor voetbal hebben, daagt hij hen uit voor een potje voetbal. Wanneer ze winnen krijgen ze hun land terug, maar als ze verliezen dan moeten ze de rest van hun leven werken in de mijnen.

Uiteindelijk gaat hij samen met het meisje Goona (Maisie Williams), varken en sidekick Hognob en een compleet team uit zijn stam de strijd aan tegen het sterrenteam van Lord Nooth, Real Bronzio.

De Britse Aardman die ook verantwoordelijk is voor de films Chicken Run en Wallace en Gromit, heeft met deze Early Man een aardige film gemaakt. De humor is wat minder in de film en het verhaal rond de voetbalwedstrijd blijft niet altijd boeiend. De klei-animatie is geweldig om te zien, want zelfs in 2018 mag deze techniek er nog steeds zijn. De stem die Tom Hiddleston geeft aan Lord Nooth is erg grappig, dit komt mede door het zwaar overdreven Franse accent. Al met al is dit best aardig om eens te kijken, al hebben we van deze Britse Aardman in het verleden films gezien met meer humor en een beter verhaal. En dat is wel een gemiste kans. De IMDb-score van deze film is een 6,3.

Early Man is vanaf 8 februari te zien in de bioscoop. Er is ook een Nederlandse versie, met stemmen van onder andere Nicolette Kluijver, Arjen Lubach en Koen Kardashian. Tijdsduur: 89 minuten. Genre: Familiefilm, Animatiefilm, Kinderfilm. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Early Man of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: