Recensie: My Octopus Teacher is Netflix-docu van bijna buitenaardse proporties

Vriendschap tussen mens en wilde inktvis

Sinds 4 september staat de documentaire My Octopus Teacher op Netflix. Intrigerend, bijzonder, spannend en soms wat vreemd: het is de wereld van Craig Foster. Een filmmaker die een intieme vriendschap opbouwt met een octopus vulgaris - gaat dat zien. Lees hier de filmrecensie van My Octopus Teacher.

Achtarmige vriendschap
My Octopus Teacher vertelt het bijzondere verhaal van de Zuid-Afrikaanse filmmaker Craig Foster. Hij heeft last van een burn-out en zwemt elke dag in de ijskoude zee van Zuid-Afrika. Op een gegeven moment komt hij een bijzondere metgezel tegen: een jonge, nieuwsgierige octopus. Fosters nieuwe octopusvriend leeft in een kelpwoud en daar valt veel meer te ontdekken dan hij in eerste instantie voor mogelijk houdt. Langzaam maar zeker winnen de twee elkaars vertrouwen en de wilde inktvis laat steeds meer van de geheimen van de onderwaterwereld aan Foster zien. Een zeer bijzondere wereld, waar gevaar altijd op de loer ligt.

Craig Foster in de documentaire 'My Octopus Teacher'

Als kijker ben je in eerste instantie misschien wat sceptisch bij het starten van deze Netflix-docu. Het is vrij apart als je elke dag op bezoek gaat bij een Inktvis. Het resultaat is niettemin verbluffend. Foster krijgt het voor elkaar om een soort vriendschap én vertrouwen op te bouwen met dit prachtige wezen. Uiteindelijk wordt hij zelfs onderdeel van de ingenieuze jachtstrategieën van het dier. Gedurende de film is voortdurend het gevaar voelbaar. In het deel van de oceaan waar de octopus leeft wemelt het van de pyjamahaaien, met schijnbaar als enige levensdoel het opeten van inktvissen met een brede vriendenkring. De octopus komt steeds met nieuwe methoden om haar vijanden in de war te maken. Dat levert zelfs een spannende achtervolging op. De cirkel is aan het eind rond, met een klein traantje van verdriet én hoop. Vier sterren.

My Octopus Teacher is vanaf 4 september op Netflix te zien. Genre: Documentaire. Tijdsduur: 85 minuten. IMDb-score 8,5.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: My Octopus Teacher is Netflix-docu van bijna buitenaardse proporties of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: