Filmrecensie: De Wilde Stad

Filmrecensie: De Wilde Stad
Dierenrijk van Amsterdam door de ogen van een kat

De prachtige stad Amsterdam is het decor van de nieuwe documentaire De Wilde Stad. Dit keer zijn de mensen de figuranten en de dieren spelen de hoofdrol in deze productie van de makers van De Nieuwe Wildernis. Waar deze documentaire de Oostvaardersplassen schitterend in beeld nam, is het nu een stad waar de kat en stadsgids Abatutu de wondere wereld van het dierenrijk laten zien. Gids.tv heeft de film gezien; lees hier de recensie van De Wilde Stad.

Amsterdam is de stad van de Westertoren, het Paleis op de Dam en de wereldberoemde grachtengordel vol met toeristen in rondvaartboten die de mooiste plekken van deze stad zien. De pond over het IJ naar Amsterdam-Noord en de immense cruiseschepen die een bezoek brengen aan de stad. Ook bij de hoge kantoorgebouwen op de Zuidas zul je niet snel stilstaan bij het feit dat er naast mensen een deels ontzichtbare wereld vol dieren leeft. De Wilde Stad laat een mooi beeld zien van de dieren die op deze plekken in Amsterdam wonen. Bewoners hadden misschien nooit verwacht dat we deze dieren als buren hebben.

:article:img

De kat Abatutu laat op leuke wijze zien wie deze bewoners zijn. Zo doet hij een rondje op de Albert Cuypmarkt waar blauwe reigers brutaal op zoek zijn naar vis bij de viskraam. Maar ook meerkoeten, spreeuwen, eekhoorns en ratten passeren de revue. Een geweldig fragment is dat van moedereend die met haar jongen van een hoog gebouw naar beneden moet zien te komen, waardoor deze kleine schattige beestjes van grote hoogtes naar beneden vallen. Wonderbaarlijk houden ze hier niets aan over, maar dreigt wel overal gevaar van vijanden.

:article:img

Opmerkelijke bewoners zijn er ook zoals de Amerikaanse rivierkreeft op en naast de Amstel: rode wezens die hun scharen omhoog steken als er een fietser plotseling voorbij komt, wanneer zij onderweg zijn naar het water. Ook tropische parkieten en een vos die naar eten in het vuilnis zoekt zijn te zien in De Wilde Stad. Het spektakelstuk is een slechtvalk die met duizelingwekkende snelheid op zijn prooi duikt. Het is maar een kleine greep aan dieren die stadsgids Abatutu laat zien in zijn avontuurlijke reis door de stad.

Een mooie productie die ook nog eens een goede reclamespot voor Amsterdam is. Het geheel wordt ingesproken door Martijn Fischer (Bloed, Zweet & Tranen) die op eigen wijze deze stadsnatuurfilm aan elkaar praat. Vooral bijzonder is dat deze natuurfilm zich in de stad afspeelt en laat zien dat niet alleen buiten de steden, maar ook daar binnen een betoverende wereld van dieren bestaat. Ook de muziek past helemaal. Zo hoor je popartiesten en rappers van het label Top Notch voorbij komen, wat een frisse sfeer geeft aan De Wilde Stad. Hoogtepunt is het nummer van Spinvis: Ik wil alleen maar zwemmen.

Naast de gedramatiseerde natuurfilm Wild over de Veluwe en het meer wereldse Earth: One Amazing day die dit jaar uit zijn gekomen, laat regisseur Mark Verkerk met deze De Wilde Stad een prachtig stukje Amsterdam zien van deze tijd. Door de film sta je stil bij het feit dat deze dierenwereld gewoon doorleeft in een stedelijk gebied. Lees hier de recensies van Wild en Earth: One Amazing Day.

De Wilde Stad is vanaf 1 maart te zien in de bioscoop. Genre: Documentaire, Natuurfilm. Tijdsduur: 85 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.