Filmrecensie: Film Stars Don't Die in Liverpool

Annette Bening en Jamie Bell in waargebeurd liefdesdrama

De femme fatale en Hollywood-actrice Gloria Grahame (Annette Bening) stond in de jaren veertig en begin vijftig bekend als een grote filmster in de Verenigde Staten. De bioscoopzalen stroomden vol voor hitfilms als The Big Heat en It's a Wonderful Life. Ze won zelfs een Oscar voor The Bad and the Beautiful. Halverwege de jaren vijftig raakte de grote actrice echter uit de gratie bij de grote filmstudio's. Lees hier de recensie van Film Stars Don't Die in Liverpool.

Gids.tv kijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

Onstuimig liefdesleven
De filmbazen zouden Gloria te eigenzinnig vinden en ook vervelend om mee te werken. Ze kreeg veel minder rollen en eind jaren zeventig reist ze de wereld rond in de kleinere theaters om nog wat geld te verdienen. Zo gaat haar tournee uiteindelijk naar Liverpool in Engeland. Daar ontmoet ze de dertig jaar jongere Peter Turner (Jamie Bell). Peter en Gloria worden hevig verliefd, wat later een diepere relatie zou worden.

Ernstig ziek
Na lange tijd ontmoeten Gloria en Peter elkaar weer. Als zij zich op een gegeven moment niet goed voelt, besluit Peter haar mee te nemen naar zijn ouderlijk huis. Peter was hevig verliefd en in de ban van de actrice, ook na de verloren jaren. Een grote tegenslag volgt als blijkt dat Gloria ernstig ziek is.

:article:img

Boekverfilming
Als leidraad voor deze film is het boek van Peter Turner gebruikt. Het boek gaat over het ware leven van Gloria Grahame (haar echte naam was Gloria Hallward), geboren in 1923 in Los Angeles. Peter Turner zelf was een niet heel succesvol acteur en schrijver. De relatie met de dertig jaar oudere Hollywood-actrice liet op hem een onuitwisbare indruk achter.

:article:img

Producent Barbara Broccoli (bekend van de James Bond-films) en regisseur Paul McGuigan brengen een knap beeld van de roerige jaren zeventig, waarin deze liefdesaffaire zich afspeelt. Annette Bening speelt de sterren van de hemel als vergeten actrice, die worstelt met vergane glorie en eenzaamheid. Haar soms vreemde gedrag met haar grillen en woede-uitbarstingen zijn intens geacteerd. Ook het extreme leeftijdsverschil komt aan bod. Daarbij laat deze film zien dat liefde (ondanks wat er in de buitenwereld wordt gezegd) ook met alle tegenslagen kan blijven bestaan. De IMDb-score is een 6,8.

Naast Annette Bening (20th Century Woman) en Jamie Bell (Billy Elliot) zijn ook Vanessa Redgrave (The Butler) en Julie Walters (Mamma Mia!) te zien in deze film. De film werd geregisseerd door Paul McGuigan.

Film Stars Don't Die in Liverpool is vanaf 8 maart te zien in de bioscoop. Genre: Drama. Tijdsduur: 106 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer filmrecensies? Die kun je hier lezen: filmrecensies van Gids.tv.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Film Stars Don't Die in Liverpool of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: