Recensie: De Belofte van Pisa vol dromen, liefde, seks en misdaad

Coming-of-age film met Shahine El-Hamus en Olivia Lonsdale

De film De Belofte van Pisa is vanaf donderdag 7 oktober in de bioscopen te zien. Op zijn 21ste schreef Mano Bouzamours zijn spraakmakende romandebuut dat een bestseller werd. Nu is het verhaal op het witte doek te zien met een fantastische rol voor Shahine El-Hamus als Sam, een jongen die leeft met zijn strenge islamitische familie. Hij moet schakelen tussen misdaad, liefde, vriendschap en dromen. Lees hier de filmrecensie van De Belofte van Pisa.

Muzikaal wonderkind
Het verhaal gaat over de 15-jarige Amsterdamse jongen Sam. Hij kan fantastisch trompet spelen en wordt aangenomen op het Muzieklyceum Zuid. Als enige leerling van Marokkaanse afkomst is hij een vreemde eend in de bijt. Zo goed en zo kwaad als het gaat, houdt Samir zijn school en zijn familieleven gescheiden, vastbesloten zijn felbegeerde diploma te halen. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot.

Raymond Thiry, Olivia Lonsdale en Carly Wijs in de film De Belofte van Pisa

Vijftig procent van de kwaliteit van de film is te danken aan de hoofdrolspeler Shahine El-Hamus zelf die een sterke rol vertolkt. Plus het prachtige decor van het Amsterdamse IJ, wat als scheidingslijn dient tussen de verschillende werelden waarin Samir leeft. De liefde voor zijn criminele broer en de belofte die hij maakt om wat van zijn leven te maken zijn mooie stukken in de film. Helaas zijn sommige dialogen kort en hoop je dat bepaalde scènes langer duren, zoals het dineren met zijn vriendin en haar ouders (bijrollen Carly Wijs en Raymond Thiry). Het ontbreken van respect naar je ouders of leraar is zeer mager, wat toch een verontrustend onderbuikgevoel met zich meebrengt. Ook krijg je op het einde een vrij overbodige seksscéne voor je kiezen. Deze Nederlandse speelfilm krijgt drie sterren.

Naast Shihane el-Hamus (Vals) en Olivia Lonsdale (Silk Road) zijn ook Monic Hendrickx (Penoza), Yorick van Wageningen (Papillon) te zien in deze film. De productie is geregisseerd door Norbert ter Hall (Mi Vida).

De Belofte van Pisa is vanaf 10 oktober 2019 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Drama, Misdaad, Romantiek. Tijdsduur: 120 minuten.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: De Belofte van Pisa vol dromen, liefde, seks en misdaad of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:
Tags: school, misdaad, kwaliteit, eend, leraar, productie, film, liefde, wageningen, tv-serie, samir, bioscoop, diploma, vriendschap, seks, silk road, bankbiljetten, sex, trompet, sterren, serie, decor, kwaad, recensie, dineren, beoordeling, special, papillon, speelfilm, vreemde, bijt, leerling, islamitische, carly wijs, monic hendrickx, yorick van wageningen, nes, norbert, ouders, familie, penoza, on demand, ambitie, drama, filmrecensie, aangenomen, raymond thiry, Respect, wonderkind, Amsterdamse