Recensie: Onward mist Pixar perfectie maar blijft toch leuk!

Met Chris Pratt en Tom Holland

Op woensdag 4 maart gaat de nieuwe animatiefilm Onward draaien in de Nederlandse bioscopen. Na Oscarwinnaars Coco en Toy Story 4 weet de koning van animatiefilms Pixar als geen ander hoe je een fantasievol verhaal moet vertellen waar tranen vloeien met een grote glimlach. Dit keer met valse unicorns, en dat is briljant! Lees hier de filmrecensie van Onward.

Een magisch verjaardagscadeau
Het verhaal speelt zich af in een fantasiewereld waar magie bijna nooit meer wordt gebruikt en de inwoners gewend geraakt zijn aan een moderne, technologische levensstijl. Wanneer de elf Ian Lightwood 16 jaar wordt, onthult zijn moeder dat Ians overleden vader een cadeau voor hem heeft achtergelaten. Dit geschenk blijkt een oude toverstaf te zijn, die door gebruik te maken van een spreuk, de vader van Ian voor een dag terug zou kunnen brengen.

Met de stemmen van Chris Pratt en Tom Holland in de film 'Onward'

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: Onward is niet het beste van Pixar en is qua orginaliteit een 'kleine' tegenvaller. Regisseur Dan Scanlon herhaalt de thematiek van Coco en plundert brutaal uit oudere avonturenfilms zoals bijvoorbeeld Indiana Jones and the Last Crusade, iets wat het animatiebedrijf in het verleden toch altijd vermeden heeft. Het eindresultaat is leuk, maar blaast je zeker niet weg. Feit blijft wel dat Onward animatie is van topniveau. Het verhaal van de twee totaal verschillende elfen broers is grappig, met zoals we gewend zijn een ontroerende finale. Toch haalt deze film niet het niveau van zijn vele voorgangers want de lat van Pixar lag hoog, héél hoog. Drie sterren.

Naast Tom Holland (Spider-Man: Far From Home) en Chris Pratt (Guardians of The Galaxy) zijn ook de stemmen van Octavia Spencer (Ma) en Julia Louis-Dreyfus (Veep) te horen in deze film. Deze productie is geregisseerd door Dan Scanlon (Monsters Universiteit).

Onward is vanaf 4 maart 2020 in de Nederlandse bioscopen te zien. Genre: Animatie, Familiefilm, Avontuur, Comedy. Tijdsduur: 103 minuten. IMDb-score: 7,4.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Onward mist Pixar perfectie maar blijft toch leuk! of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: