Recensie: David Attenborough: A Life on Our Planet over tikkende tijdbom Moeder Aarde

Nu in de bioscoop, zondag op Netflix

Sinds 28 september draait de film David Attenborough: A Life on Our Planet in de bioscoop. Met een waanzinnig aantal van 4,8 miljoen volgers op Instagram (binnen enkele dagen) is de 94-jarige Sir David Attenborough hipper dan ooit. De prachtige, maar urgente natuurdocumentaire die hij nu uitbrengt is een mooie kers op de taart. Lees hier de filmrecensie van David Attenborough: A Life on Our Planet

Verwoestende veranderingen
In deze documentaire staat David Attenborough voor het eerst stil bij de beslissende momenten in zijn leven als bioloog en bij de verwoestende veranderingen die hij heeft gezien. De film gaat over de grootste uitdaging voor het leven op aarde op dit moment en laat zien wat we aan natuur hebben verloren in de tijdspanne van een mensenleven. De urgente natuurdocumentaire is kortom een relaas over de impact van de mens op de natuur. Attenborough biedt echter ook een hoopvolle boodschap voor toekomstige generaties.

Prachtige beelden van Moeder Aarde in de film 'David Attenborough: A Life on Our Planet'

Al ruim een halve eeuw schotelt Attenborough ons de mooiste natuurdocumentaires voor, gemaakt door de geweldige tovenaars van de BBC. De bijzondere bioloog (met prachtige stem) fungeert daarbij als verteller. Hij blikt in David Attenborough: A Life on Our Planet terug op zijn eigen geschiedenis als natuurfilmer, en vertelt met veel trots hoe uitzonderlijk zijn leven was. Nogmaals worden we als kijker gewaarschuwd dat deze planeet op het randje van de afgrond staat. Regelmatig verschijnt er een teller in beeld die aangeeft hoeveel wildernis er nog over is. De teller tikt als een tijdbom af: van 66 procent in het 1937 naar 35 procent in 2020. Een groot pluspunt is dat Attenborough ook met oplossingen komt én oproept tot actie: maak van die prachtige natuur onze bondgenoot. Vier sterren.

David Attenborough: A Life on Our Planet is vanaf 28 september 2020 in de Nederlandse bioscopen te zien. Vanaf zondag 4 oktober staat deze documentaire ook op Netflix. Deze Amerikaanse productie is geregisseerd door Alastair Fothergill, Jonathan Hughes en Keith Scholey. Tijdsduur: 83 minuten. IMDb-score 8,9.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: David Attenborough: A Life on Our Planet over tikkende tijdbom Moeder Aarde of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:

Wij zijn genomineerd voor Website van het Jaar 2020! Help jij ons om deze prijs te winnen? Klik hier om te stemmen