Filmrecensie: Wild

Filmrecensie: Wild
André van Duin vertelt verhaal van de Veluwe

Terwijl ons kleine land volgebouwd wordt door de mens, hebben we ook nog prachtige plekken in Nederland waar de dieren het gelukkig voor het zeggen hebben. In de gedramatiseerde natuurfilm Wild van Luc Enting staat het Groene Hart centraal, een parel van een natuurgebied. In de natuurfilm Wild vertelt de Veluwe zelf haar verhaal. Gids.tv heeft de natuurfilm gezien en je leest hier de recensie van Wild, bonte families op de Veluwe.

Wild is geen documentaire, maar een gedramatiseerde natuurfilm waar drie families de hoofdrol spelen. We zien de familie vos, het edelhert en het wilde zwijn. Alle seizoenen komen in de film aan bod, met onder andere de lange, zware winter waarin het zoeken naar voedsel moeilijk wordt, het vinden van een partner en het grootbrengen van jongen. Maar ook hoe hard de natuur is en waar het recht van de sterkste altijd wint komt aan bod. Ook moeten deze bijzondere dieren een paar uitdagingen overwinnen.

:article:img

Naast deze drie families zijn er ook nog een paar belangrijke bijrollen. Zo zien we de ijsvogel die zijn jongen op een bijna hilarische wijze vetmest. Ook is er een woelmuis die wel heel tragisch aan zijn einde komt en zien we een mestkever in actie. Het is een rijke verscheidenheid aan dieren in het kleine Nederland, die allemaal in de natuurfilm Wild aanwezig zijn.

Dat maker Luc Enting beschikt over geduld mag duidelijk zijn. Hij bracht ruim twee jaar door in tentjes op de Veluwe om deze vaak bange dieren op zijn mooist in beeld te brengen. Deze film werd opgenomen met een 4K resolutie, waardoor de beelden vlijmscherp op het witte doek te zien zijn. Naast goede camera's werd er ook gebruik gemaakt van een drone en een bestuurbare Bradley. Met 618 uur aan gefilmd materiaal zie je de natuur in Wild op zijn mooist.

:article:img

De laatste tijd komen vele natuurfilms naar de bioscoop. Zo hadden we recent nog het prachtige Earth: One Amazing Day en zeer binnenkort mogen we ook nog de De Wilde Stad in de bioscoop verwachten. Die laatste is van de makers van van de populaire natuurfilm De Nieuwe Wildernis.

Grappige momenten
Dat de natuur ook humor bevat laat André van Duin zien. Hij verzorgt de voice-over voor deze film in al zijn pracht en praal. Kijkers moeten geen Animal Crackers verwachten. Van Duin geeft absoluut een prachtige sfeer aan deze film, zoals alleen hij dat kan.

De vergelijking is natuurlijk makkelijk gemaakt met Earth: One Amazing Day. Deze film laat de extreem mooie schoonheid van de wereldwijde natuur zien en gaat qua niveau over deze Wild heen. Toch mag deze film er zijn, want Wild laat heel goed zien dat ons kleine landje groot kan zijn wat onze natuur betreft. Een pareltje op kleine schaal.

Wild is vanaf 1 februari te zien in de bioscoop. Genre: Natuurfilm. Tijdsduur: 80 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.