Filmrecensie: You Were Never Really Here

Joaquin Phoenix in ijzersterk en indringend drama

Joe is een oorlogsveteraan die in zijn leven veel dingen heeft gezien die het daglicht niet kunnen verdragen. Naast het misbruik in zijn jeugd, zit zijn oorlogstrauma hem elke dag ernstig in de weg. Joe (Joaquin Phoenix) werkt voor een bevriende privédetective waar hij als huurmoordernaar klusjes voor opknapt. Als hij op een dag de opdracht krijgt om de minderjarige dochter van een vooraanstaande politicus op te sporen, raakt hij verstrikt in een web van corruptie en geweld. Gids.tv heeft de film gezien, en je leest hier de recensie van You Were Never Really Here.

Met het gelijknamige boek van Jonathan Ames regisseerde de Schotse Lynne Ramsay (We need to talk about Kevin) deze film. Met heftige thema's zoals zelfmoord, verlies, maar ook moordlust van een tiener en een weggelopen rijkeluisdochter die terecht komt in de sexindustrie, zoekt Lynne Ramsay vaak de controverse op. Het is moedig om niet alledaagse thema's, die vaak wel de realiteit vormen, te verwerken in een film.

Zonder spoilers weg te geven, Joe heeft een favoriete hamer als wapen waarmee hij het kwaad in de wereld bestrijd. Al is dit een geweldadige film, het is niet waar de film om gaat. Vaak is de camera net te laat, of is het geweld net niet in beeld gebracht. Daardoor wordt het gevoel nog heftige en laat de film je soms achter met een stomp in je maag. Deze film is een beleving die het beste op een groot scherm tot zijn recht komt.

Dat Phoenix (Gladiator) voor deze rol een prijs kreeg voor beste acteur op het filmfestival van Cannes in 2017, is geen verassing. Deze acteur speelt de gekwelde ex-militair op een intense en heftige wijze, dat het raar is dat hij niet genomineerd is voor de aanstaande Oscars. Minder is meer bij You Were Never Really Here. Er wordt namelijk weinig gesproken, maar de beelden spreken tot de verbeelding. En met een beklemmende sfeer wordt deze film zo spannend dat You Were Never Really Here een onvergetelijke status bereikt.

Ook tegenspeelster Ekaterina Samsonov, die de dochter speelt van de politicus, is indrukwekkend. De acteerprestaties van deze jonge actrice zijn fenominaal en samen met Phoenix speelt ze de sterren van de hemel. De film is donker, vol schaduw en duisternis en is dus niet voor iedereen geschikt.

De film You Were Never Really Here wordt vergeleken met Taxi Driver en Taken. Deze productie slaat toch een andere weg in die voor Hollywoodbegrippen vreemd is. De film duurt nog geen anderhalf uur maar geeft je het gevoel dat je een welbestede drie uur zit te kijken. Een aanrader voor alle filmhuisfans, want in dit genre is dit een zeldzame maar goede film die je nog lang zal bijblijven.

You Were Never Really Here is vanaf 4 januari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 95 minuten. Genre: Drama, Mysterie, Thriller. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: You Were Never Really Here of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: