Recensie: Parallel Mothers is aangrijpende en toegankelijke film van Pedro Almodóvar

Met Oscargenomineerde Penélope Cruz

Sinds 10 maart is de film Parallel Mothers (originele titel: Madres paralelas) te zien in de Nederlandse bioscopen. Hiermee heeft de legendarische Spaanse regisseur Pedro Almodóvar één van zijn toegankelijkste films gemaakt, die ook nog eens aangrijpend is. Lees hier de filmrecensie van Parallel Mothers.

Moederschap
De Spaanse vrouwen Janis en Ana ontmoeten elkaar in het ziekenhuis op het moment dat ze allebei hoogzwanger zijn. Ze hebben meerdere overeenkomsten: zo zijn ze single en allebei per ongeluk zwanger geraakt. Terwijl Janis helemaal klaar lijkt voor het moederschap is de jongere Ana, nog een tiener, doodsbang voor de toekomst. De uren voor de bevalling brengen ze samen door, waardoor ze in korte tijd een hechte band krijgen. Dit heeft een grote impact op de rest van hun leven.

Bron: Independent Films

Beoordeling Gids.tv: ★★★★

Entertainment-score: 65% | IMDb ★ 7,1

Het werk van Pedro Almodóvar kenmerkt zich door werelden waarin fantasie en realiteit door elkaar lijken te lopen, films met homo-erotische thema's en soms ondoorgrondelijke gebeurtenissen. Hoewel Parallel Mothers in alles Almodóvar ademt, is het toch een veel toegankelijkere film dan zijn eerdere werk. De verhaallijnen van Janis en Ana ontwikkelen zich op verrassende manieren, waardoor je met beide vrouwen meeleeft en uiteindelijk geschokt bent door een heftige plottwist. Daarnaast schotelt Almodóvar ons een al net zo aangrijpende climax voor, waarin hij in het collectieve geheugen van Spanje graaft. Parallel Mothers kreeg twee Oscarnominaties (Beste Actrice en Beste Originele Muziek), waarvan vooral de nominatie voor Penélope Cruz ons aangenaam verraste. Die is echter dubbel en dwars verdiend, want ze speelt de pannen van het dak en is zonder meer beter dan Lady Gaga in House of Gucci - die volgens velen onterecht werd overgeslagen. Vier sterren.

Naast Penélope Cruz (The 355) en Milena Smit (Cross the Line) zijn ook Israel Elejalde (Magical Girl) en Aitana Sánchez-Gijón (The Machinist) te zien in Parallel Mothers. Deze film is geregisseerd door Pedro Almodóvar (Pain and Glory).

Vanaf 10 maart is de film Parallel Mothers te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama. Speelduur: 123 minuten.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Parallel Mothers is aangrijpende en toegankelijke film van Pedro Almodóvar of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: