Recensie: Louis is persoonlijke docu met héél veel Louis van Gaal

Van Gaal is overduidelijke hoofdrolspeler

Vanaf 14 april is de film Louis te zien in de bioscoop. Een perfectere hoofdpersoon kan je je niet wensen: Louis van Gaal. Maar kun je van zo'n "character" een docu maken? Lees hier de filmrecensie van Louis.

Ich bin ich
In Louis schetst filmmaker Geertjan Lassche een portret van Louis van Gaal: één van de beste voetbaltrainers die ons land ooit gekend heeft én de man over wie iedereen een mening heeft. In de film blikt hij terug op hoogte- en dieptepunten uit zijn kleurrijke leven; niet alleen zijn carrière, maar ook zijn achtergrond en gezinsleven. Maar liefst drie jaar lang werd de huidige bondscoach gevolgd tijdens werk- en privémomenten.

Bron: Dutch FilmWorks

Entertainment-score: 72% | IMDb ★ 7,5

De documentaire windt er in de eerste minuten al geen doekjes om: We gaan kijken naar een documentaire van en met Louis van Gaal. Het is een man die je leuk vindt of die je haat, en voor de laatstgenoemde groep is deze relatief lange documentaire absoluut niet geschikt. We zien Van Gaal in zijn natural habitat: op het trainingsveld, thuis in Portugal, maar ook op plekken waar hij vervelende ervaringen heeft gehad, met als ultieme dieptepunt natuurlijk de behandelkamers in het ziekenhuis, waar zijn prostaatkanker werd ontdekt. Helaas blijft het een portret, waardoor een diepere en kritischere laag mist. 3 sterren.

Naast Louis van Gaal komen ook Truus van Gaal en de familie, Edgar Davids, Wayne Rooney en Arjen Robben aan het woord. De documentaire is gemaakt door Geertjan Lassche (Hemelbestormers).

Vanaf 14 april is de film Louis te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: sport, documentaire. Tijdsduur: 128 minuten.

Meer actueel TV-nieuws