Filmrecensie: Mary Magdalene

Filmrecensie: Mary Magdalene
Het Bijbelse verhaal door de ogen van Maria

Hollywood weet de weg naar de Bijbelse verhalen door de jaren heen makkelijk te vinden. Zo hadden we in 2004 nog The Passion of the Christ en uit het jaar 1973 de wereldberoemde rockopera Jesus Christ Superstar. Het personage Maria werd altijd wel gebruikt in films, maar ze vertelde nooit haar eigen verhaal. Vele theorieën ging rond om deze mysterieuze vrouw, en die waren niet altijd positief. Daar brengt deze film anno 2018 eindelijk verandering in, met een verassende knipoog naar de huidige tijd. Lees hier de recensie van Mary Magdalene.

Gids.tv kijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

Er gingen verhalen dat dit Bijbelse karakter de vrouw van Jesus Christus was. Paus Gregorius beweerde in het jaar 591 dat Maria een prostituee geweest zou moeten zijn, omdat zij er vrijwillig voor koos als enige vrouw mee te reizen met een groep mannen. Deze roddels en bekrompen gedachten zouden dit karakter in een negatief daglicht stellen door de eeuwen heen. In de film Mary Magdalene wordt Maria neergezet als een sterke en zelfbewuste vrouw, compleet met haar angsten en verlangens. Een prachtige ode aan een Bijbelse vrouw die in deze huidige tijd zijn weerklank vindt.

De familie van Maria zit vastgeroest aan tradities en rituelen. Ze staat op het punt uitgehuwelijkt door haar familie. En al speelt deze film zich in het jaar 'kruik' af, Maria heeft zelf een zeer moderne denkwijze waardoor ze niet kiest voor het pad van haar familie. Dominante familieleden die voor haar de keuzes in het leven maken, zorgen er voor dat ze zich aansluit bij de charismatische Jezus van Nazareth en zijn volgelingen. De reis gaat door Judea (huidige Israël), waar Maria zich al snel op haar gemak voelt tussen de mensen en waar zij een belangrijke rol speelt binnen de groep. De reis leidt naar Jeruzalem, waar Maria en Jezus beseffen dat er een groot offer gebracht moet worden.

Oordeel van Gids.tv
Dit oorspronkelijke Bijbelse verhaal wordt integer en sober gebracht. Joaquin Phoenix (lees hier de filmrecensie van zijn laatste film: You were never really here) laat een mooie rol zien als Jezus van Nazareth. Al is het wel zo dat zijn gezichtsuitdrukking soms het gevoel geeft dat hij zijn hamer pakt en de boel kort en klein slaat. Afgezien daarvan laat de acteur zien hoe sterk zijn band was met Roony Mara (The Girl with the Dragon Tattoo). Zonder verliefdheid weten ze toch de natuurlijke band van vriendschap te laten zien. Dat is best bijzonder gedaan, maar er gingen er ook geruchten dat de twee acteurs een setje zouden zijn. En die chemie zie je in de film terug.

Alle gebeurtenissen worden netjes afgevinkt, zoals de arrestatie, de kus van Judas en de kruisiging. Ook de wederopstanding waar dit paasverhaal zo bekend om geworden is komt aan bod. Prachtige landschappen geven een mooie sfeer aan deze film. De IMDb-score is 5,9.

Naast Joaquin Phoenix (Gladiator) en Rooney Mara (Carol) zijn ook Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave), Adrian Labed (Assassin's Creed) en Tahar Rahim (Samba) te zien in deze film. De film werd geregisseerd door Garth Davis (Lion).

Mary Magdalene draait vanaf 22 maart in de bioscoop. Genre: Drama. Tijdsduur: 120 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer filmrecensies? Die kun je hier lezen: filmrecensies van Gids.tv.