Filmrecensie: Mission: Impossible - Fallout

Tom Cruise had al zijn botten wel kunnen breken

Het was in 1996 dat het eerste deel in de Mission: Impossible-franchise verscheen. Anno 2018 is het zesde deel een feit. Kan deze serie van films nog wel mee in deze tijd? En kan Tom Cruise (met zijn 56 jaar oud) nog wel een goeie actiefilm maken? Lees hier de filmrecensie van Mission: Impossible - Fallout.

Verhaal
Nadat een levensgevaarlijke missie van Ethan Hunt (Cruise) en zijn team niet helemaal verloopt als gepland moet hij samen met Luther (Ving Rhames) en Benji (Simon Pegg) aan de slag om de gevolgen hiervan recht te zetten. CIA-directeur Sloane (Angela Bassett) stuurt, omdat ze het geheel toch niet vertrouwt, agent Walker (Henry Cavill) met hen mee. Wat volgt is een reis door Parijs, Londen en Kashmir om de wereld wederom van de ondergang te redden, waarbij oude en nieuwe vijanden voor flinke problemen zorgen. Ethan kan alles verliezen wat hem zo lief is.

Waanzinnige stunts
Mission: Impossible - Fallout heeft veel pluspunten: een zeer sterke cast van oude en nieuwe gezichten, een fenominale schurk (Sean Harris), plus de filmlocaties zoals Parijs en Londen en de streek Kashmir (in werkelijkheid gefilmd in Nieuw-Zeeland), die werkelijk geweldig in beeld zijn gebracht. Je zit op je puntje van je stoel in krankzinnige achtervolgingen op de motor in de Franse hoofdstad, of een potje knokken in heftige wc-scène. Kwaliteit van de bovenste plank, en diep respect voor Tom Cruise. Want wat hij allemaal aan stunts doet - zonder special effects, aan een touw hangen, onder een helikopter en je dan laten vallen - is echt een angstaanjagende prestatie.

Bloedstollend spannend
De ruim tweeënhalf uur durende actiefilm houdt de vaart er lekker in. Het is dus nooit saai met Ethan Hunt en zijn team. Maar ook de toevoeging van agent Walker (Henry Cavill) en de White Widow (Vanessa Kirby) aan de groep werkt daarnaast bijzonder goed.

Niet alle films in deze Mission: Impossible-reeks waren even goed. Toch laat de serie een stijgende lijn zien, met als klapper deze Fallout. We kunnen er niet omheen dat Tom Cruise een geniale actiefilm heeft gemaakt en dat Fallout absoluut de beste in de reeks is. Maar we kunnen nog wel een stapje verder gaan: het is misschien wel de beste actiefilm van 2018.

Naast Tom Cruise (The Mummy) en Rebecca Ferguson (The Greatest Showman), zijn ook Simon Pegg (Ready Player One), Ving Rhames (Won't back down) en Henry Cavill (Man of Steel) te zien in deze film. De regie is voor Christopher McQuarrie (Jack Reacher).

Mission: Impossible - Fallout is vanaf 2 augustus te zien in de Nederlandse bioscoop. Genre: Actie. Tijdsduur: 148 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.