Filmrecensie: The Meg

Filmrecensie: The Meg
Jason Statham versus een prehistorische superhaai

Sinds afgelopen donderdag is de nieuwe haaienfilm The Meg in de bioscoop te zien. Is het de nieuwe Jaws of kunnen we Jason Statham's haaienfilm gelijk bombarderen tot een regelrechte B-film? Aan de superhaai zal het in ieder geval zeker niet liggen. Lees hier de recensie van The Meg.

Verhaal
Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal diepzee-observatieprogramma - wordt agressief aangevallen door een groot wezen waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen. Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas Taylor (Statham) ingeschakeld, om de bemanning - met daarin zijn ex - te redden van de enorme prehistorische, 25 meter lange haai, bekend als de megalodon.

We kunnen er niet omheen: The Meg is de grootste haai uit de rijke filmgeschiedenis. Maar groot zegt niet gelijk dat dit ook goed is. Haaienfilms zijn in twee groepen te verdelen. Klassieker Jaws die het gooit op suspense en wraak, of de B-films zoals Deep Blue Sea en Sharknado. Regisseur Jon Turteltaub heeft meer een serieuze versie willen maken, want er valt bijzonder weinig te lachen.

Slecht acteerwerk
De actiemomenten zijn vermakelijk, zoals een schip dat kantelt als de superhaai genadeloos toeslaat. De CGi is overtuigend en de 3D-effecten werken vooral onderwater erg goed. Hoofdrolspeler Jason Statham doet wat hij moet doen, en daar is weinig op aan te merken. Het is vooral tegenspeler Bingbing Li die hier minder persoonlijkheid, diepgang en charisma heeft dan de glimlachende Jason Statham. Haar acteerwerk is zeer matig, wat later in de film echt opvalt.

Roze duikbril
Met een ontwikkelingstijd van meer dan 20 jaar en een budget van maar liefst 150 miljoen, blijkt The Meg bij het verlaten van de bioscoop toch een lichte tegenvaller. Bovendien heb je niet het idee dat je iets meeslepens of orgineels te zien kreeg. Daarbij neemt de film zichzelf veel te serieus. Voor liefhebbers van Jason Statham - en als je alles met een roze duikbril bekijkt - zijn er absoluut nog een paar leuke momenten die de film aardig maken.

Naast Jason Statham (Spy) en Bingbing Li (Transformers: Age of Extinction) zijn ook Ruby Rose (John Wick 2), Cliff Curtis (Risen), Ólafur Darri Ólafsson (The Spy Who Dumped Me) en Winston Chao (Skiptrace) te zien in deze film. De regie is voor Jon Turteltaub (National Treasure).

The Meg is vanaf 9 augustus te zien in de Nederlandse bioscoop. Genre: Actie, Thriller. Tijdsduur: 116 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.

Tags: actie, haai, miljoen, budget, film, regisseur, bioscoop, wezen, trailer, oceaan, duikboot, onveilig, redden, klassieker, lachen, bemanning, recensie, jaws, beoordeling, liefhebbers, ruby, transformers, schip, onderwater, verhaal, jason statham, zee, bingbing li, cliff curtis, john wick, spy, internationaal, bioscoopfilm, filmrecensie, ruby rose