Filmrecensie: Battle of the Sexes

Filmrecensie: Battle of the Sexes
'Tenniswedstrijd van de eeuw' tussen man en vrouw

De deze week verschenen bioscoopfilm Battle of the Sexes gaat over de tenniswedstrijd van de eeuw uit 1973 tussen Bobby Riggs en Billy Jean King voor een prijzenpot van honderdduizend dollar.

Over de combinatie feminisme en tennis zijn nog maar weinig films gemaakt. In dit waargebeurde verhaal uit 1973 wil de 55-jarige Bobby Riggs (Steve Carell) nog zijn 'one minute of fame' halen door Billy Jean King (Emma Stone) uit te dagen om een tenniswedstrijd te spelen. De slogan van de film is: He made a bet, she made history.

Bobby Riggs was in 1939 al de nummer één van de wereld in het mannentennis. Nu wil hij bewijzen dat mannen toch echt sterker zijn dan vrouwen. Riggs heeft ook last van een gokverslaving en een huwelijk dat op de klippen lijkt te lopen. Billy Jean wilde net zoveel prijzengeld verdienen als mannen, maar kreeg minder dan een kwart van wat mannen verdienen in de tenniswereld. Daarop besluit ze om uit de Amerikaanse tennisbond te stappen en zelf toernooien te gaan organiseren. Een moedig besluit, want de consequentie was dat ze geen Wimbledon of ander Grand Slamtoernooi mocht spelen.

Het verhaal achter deze historische wedstrijd is misschien nog interessanter. Billy Jean was namelijk getrouwd met Larry King, maar werd verliefd op haar kapster, een mooie rol gespeeld door Andrea Riseborouch. Billy Jean voert een strijd met zichzelf om te zijn wie ze wil zijn en probeert daarmee gelukkig te zijn, zonder daar een tenniscarrière mee te verwoesten of familie af te stoten. Je ziet haar vechten met haar sexuele geaardheid, wat in die tijd een taboe was.

De wedstrijd die volgt is een mooie climax van het verhaal, dat in 1973 wereldwijde bekendheid had. De gelijkheid tussen man en vrouw kwam in een ware mediahype tot leven. Eigenlijk heeft deze film alles in zich: mooie camerabeelden en de sfeer van die tijd, compleet met dikke zonnebrillen en wijde broekspijpen en een sigarrettenmerk als toernooisponsor. Emma Stone (La La Land) laat weer totaal iets anders zien. Steve Carell (The Office) hing niet de komiek uit, zijn rol was goed op zijn plek en nooit irritant.

De Battle of the Sexes is een historische wedstrijd tussen een man en vrouw, waaruit blijkt dat voor vrouwen deze strijd nog lang niet gestreden is.

Battle of the Sexes is vanaf 23 november te zien in de bioscoop. Lengte: 121 minuten. Genre: Drama, comedy. Bekijk hieronder de trailer van de film.