Recensie: Little Women is meeslepend kostuumdrama van hoog niveau

Regisseur Greta Gerwig (Lady Bird) en topcast zijn gouden combinatie

Op donderdag 6 februari gaat de film Little Women in première in de Nederlandse bioscopen. Dit kostuumdrama is gebaseerd op Louisa May Alcotts 152 jaar oude roman, in Nederland uitgegeven onder de titel Onder moeders vleugels. Het verhaal gaat over vier zussen, die allemaal op hun eigen manier omgaan met de liefde en zo veel meer. Lees hier de filmrecensie van Little Women.

Amerikaanse Burgeroorlog
Het verhaal gaat over de vier zussen Jo, Meg, Amy en Beth. Zij groeien in de negentiende eeuw op onder de vleugels van hun moeder Marmee. Destijds was de Amerikaanse Burgeroorlog in volle gang, waardoor de vrouwen nóg meer hun eigen weg in de maatschappij moeten vinden. Liefde speelt hierbij een grote rol, al krijgen ze daar allemaal op een totaal andere manier mee te maken.

Emma Watson, Florence Pugh, Saoirse Ronan en Eliza Scanlen in de film 'Little Women'

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★1/2
Wie enthousiast wordt van een intelligent kostuumdrama zit met de film Little Women bijzonder goed. Het verhaal wordt slim verteld door middel van twee tijdlijnen, die elkaar steeds afwisselen. De eerste tijdlijn, die begint in 1861, voelt warm en gezellig – een gevoel dat goed neergezet wordt door de kleur van de beelden. De tweede tijdlijn begint zeven jaar later, in 1868, en voelt killer aan door het blauw-grijze filter. Naast familiebanden zijn onafhankelijkheid, feminisme en onconventionele keuzes belangrijke thema's. Cinematografie, kostuums, de sets en de muziek zijn fantastisch en de film wordt afgemaakt door een topcast (onder anderen Meryl Streep, Saoirse Ronan, Timothée Chalamet, Florence Pugh en Laura Dern) waar je alleen maar van kunt dromen. Little Women is genomineerd voor zes Oscars.

Naast Saoirse Ronan (Mary Queen of Scots) en Emma Watson (Beauty and the Beast) zijn ook Florence Pugh (Midsommar), Eliza Scanlen (Babyteeth), Timothée Chalamet (The King) en Meryl Streep (Mary Poppins Returns) te zien in de film. Deze productie is geregisseerd door Greta Gerwig (Lady Bird).

Little Women is vanaf 6 februari 2020 in de Nederlandse bioscopen te zien. Genre: Drama, Romantiek. Tijdsduur: 135 minuten. IMDb-score 8,3.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Little Women is meeslepend kostuumdrama van hoog niveau of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: