Recensie: in The Old Guard steelt Charlize Theron als superheld de show

Popcornvermaak met saaie momenten

Vanaf 10 juli staat de nieuwe film The Old Guard op Netflix, opnieuw een grote productie met een onsterfelijke supercast. Naast de altijd waanzinnige 44-jarige vechtmachine Charlize Theron zijn ook de Belgische acteur Matthias Schoenaerts en onze eigen Marwan Kenzari (inclusief misplaatste, licht homo-erotische zoen) van de partij. Lees hier de filmrecensie van The Old Guard.

Onsterfelijke soldaten
The Old Guard gaat over een team dat door voormalig CIA-agent Copley (Chiwetel Ejiofor) wordt ingehuurd om in Zuid-Soedan een groep ontvoerde schoolmeisjes te bevrijden. Hun laatste missie, als het aan de uitgeputte leider Andy (Charlize Theron) ligt: de wereld is er in al die eeuwen niet beter op geworden en kan wat haar betreft verrotten. Eenmaal daar blijkt de opdracht echter een list: geen meisjes, wél een eenheid die Andy en haar collega's Booker (Matthias Schoenaerts), Joe (Marwan Kenzari) en Nicky (Luca Marinelli) opwacht.

Marwan Kenzari, Matthias Schoenaerts, Charlize Theron, Luca Marinelli, en KiKi Layne in de film 'The Old Guard'

Beoordeling van Gids.tv: ★★½
Deze grote productie van Netflix is gebaseerd op de gelijknamige 'graphic novel' van schrijver Greg Rucka en illustrator Leandro Fernandez. The Old Guard neemt je mee in een reis over de wereld: zo doet het de landen Afghanistan, Marokko, Soedan, Frankrijk en Engeland aan in een verhaal dat niet bepaald veel diepgang biedt. Het is een film die je grofweg kan opsplitsen in drie actiescènes, en daartussen gebeurt er maar heel weinig. Charlize Theron (met weinig dialoog) de voornaamste eyecatcher in deze productie, die ongetwijfeld het grote publiek zal vinden. Het is echter ook mogelijk dat The Old Guard (dat in finale lonkt naar een tweede deel) toch een stille dood zal sterven in de krochten van de populaire streamingdienst. Tweeënhalve ster.

Naast Charlize Theron (Atomic Blonde) en Matthias Schoenaerts (Red Sparrow) zijn ook Marwan Kenzari (Aladdin), KiKi Layne (If Beale Street Could Talk) en Luca Marinelli (Martin Eden) in de film te zien. Deze productie is geregisseerd door Gina Prince-Bythewood (Beyond the Lights).

The Old Guard is vanaf 10 juli 2020 op Netflix te zien. Genre: Actie, Fantasy. Tijdsduur: 125 minuten. IMDb-score: 7,4.