Recensie: The Rescue is bloedstollende en claustrofobische docu over echte helden

Van de makers van Oscarwinnaar Free Solo

Sinds 11 november is de documentaire The Rescue te zien in de Nederlandse bioscopen. Een groep jongens kwam op 23 juni 2018 vast te zitten in de Tham Luang-grotten in Thailand toen die door zware regenval onder water liepen. Na enkele dagen zetten de Thaise autoriteiten een grote reddingsoperatie op touw. En de wereld leefde mee. Lees hier de filmrecensie van The Rescue.

Mission: Impossible
The Rescue volgt de redding van twaalf Thaise voetballertjes en hun coach uit een ondergelopen grot in de zomer van 2018. Wat begon als een uitstapje na de voetbaltraining, eindigde in een enorme nachtmerrie die de hele wereld dagenlang in de ban zou houden. We leren de duikers kennen, die voor een onmogelijke missie staan. Nog meer regen en de wegtikkende tijd zijn de grote vijanden.

Een claustrofobische scène uit de documentaire 'The Rescue'

Mocht je helemaal niets mee hebben gekregen van deze heldhaftige reddingsactie, maak dan van vier, vijf sterren. The Rescue is een zeer knap gemaakte National Geographic-documentaire over een bloedstollende en nagelbijtende reddingsactie. Regisseurs Elizabeth Chai Vasarhelyi en Jimmy Chin (Free Solo) werpen een licht op de risicovolle wereld van grotduiken, de uitzonderlijke moed van het reddingsteam en de grenzeloze inzet van de hele gemeenschap om het leven van deze jongens te redden. De docu kent een paar zeer emotionele momenten, vooral wanneer de duikers de jongens vinden, maar ook dan is het gevaar nog lang niet voorbij. Een indrukwekkende docu over echte helden en groots teamwork. Vier sterren.

Naast Rick Stanton en Jim Warny zijn ook Thanet Natisri, John Volanthen en Mikko Paasi te zien in deze documentaire. Deze productie is gemaakt door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi (bekend van de documentaires Free Solo en Meru).

Vanaf 11 november 2021 is de film The Rescue te zien in de bioscopen. Genre: Drama, Documentaire. Tijdsduur: 107 minuten. IMDb-score: 8,3.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: The Rescue is bloedstollende en claustrofobische docu over echte helden of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: